nedjelja, 13. ožujka 2016.

Koja kava je najbolja

Prvi dan nakon povratka iz Turske pita me Afrim da li mi je bila dobra kava koju smo pili u Turskoj. Njemu je bila dobra samo "turska kava". Ostao sam iznenađen jer o tome uopće nisam razmišljao. Pili smo kavu s mlijekom ili cappuccino ili nescafe i još neke druge vrste. Meni su sve bile dobre jer mi je svejedno koju pijem. Ustvari kava je dobra koliko je dobro društvo u kojem ju ispijam i razgovori koje vodim (i zapisujem).  Ima jedan gost u ovom našem kafiću koji dođe, naruči kavu i popije je onako "naiskap", plati i ode. Sve to traje nekoliko minuta. Moram nagovoriti Afrima da mu jednom kaže da ne treba platiti. Mi ovu našu specijalno za nas pripremljenu srčemo pola sata, i razgovaramo još sat i po. To se zove "kafenisanje" (Google mi podcrtava tu riječ, znači zaboravite je, ne postoji). 

Zapitao sam se od kuda taj naziv "turska kava" kad Turci ne proizvode kavu (i mango). Evo što o tome piše u Wikipediji:
Turska kava (turski: Türk kahvesi) je naziv za način pripreme kave koja kombinira posebnu pripremu i tehnike izvedbe s bogatom zajedničkom tradicijskom kulturom. Turska kava ima daleku povijest i tradiciju, zbog čega je upisana na UNESCO-v popis nematerijalne svjetske baštine u Europi 2013. godine. Ova metoda posluživanja kave posebno je popularna na Bliskom istokuSjevernoj Africi, na Kavkazu, i na Balkanu.

Priprema turske kave.

Turska kava se često služi s lokumom.
Svježe pržena, i zatim u fini prah mljevena zrna kave se kuhaju u džezvi. Dodaju se hladna voda i šećer tijekom polaganog kuhanja kako bi se postigla željena pjena. Piće se poslužuje u malim šalicama (fildžan), uz čašu vode, a uglavnom se pije u kafanama (kafićima) gdje se ljudi sastaju na razgovor, dijeljenje vijesti i čitanju.
Sama tradicija je simbol gostoljubivosti, prijateljstva, profinjenosti i zabave koja prožima sva razdoblja života. Poziv za kavu među prijateljima pruža mogućnost za intimni razgovor i razmjenu svakodnevnih briga. Turska kava također igra važnu ulogu u društvenim prigodama, kao što su svečanosti zaruka i blagdani; a stečeno znanje priprave i rituali prenose se neslužbeno od članova obitelji kroz promatranje i sudjelovanje. Tragovi koji ostanu u ispijenoj šalicu se često koriste za proricanje.
Turska kava se smatra dijelom turske kulturne baštine; ona se slavi u književnosti i pjesmama, te je neizostavni dio svečanih prilika. Pijenje vrućeg napitka kave razvijeno je u Osmanskom carstvu koje je prvo naveliko trgovalo ovom afričkom namirnicom. Sama riječ 'kava' dolazi od arapske riječi qahwah.

Nadam se da nisam gnjavio s ovom temom, ali još uvijek sam u mislima u Turskoj.
Ako netko želi razgovor na tu temu (i ne samo nju) stojim  na raspolaganju svaki dan (osim srijede) u Kolodvorskoj broj 13, lokal MANS (od prije poznat kao Zdravljak) od 9 do 11 sati. 

Nema komentara:

Objavi komentar